A Szchenyi utcn a csapadkcsatorna nyomvonalnak helyrelltsa – aszfaltozsa – trtnik. Az tszlests als aszfaltrtegnek beptst kveten a forgalom tterelse vrhat, majd a pratlan oldalon vznyelaknk ptse kezddik. Jelzlmpa- s hrkzlsi alptmnyek kivitelezse zajlik a pratlan oldaltl a flplyig, ezen kvl kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek ksztse s jrdapts trtnik.
A Szchenyi utca s az Arany Jnos utca kztti ptsi terleten csatornapts, csobogk ptse, a kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek kivitelezse, valamint elektromos kbelek fektetse, hrkzlsi alptmnyek ptse zajlik.
Az Arany Jnos utcn elektromos kbeleket teleptenek.
A Simonffy utca s a Szchenyi utca kztti ptsi terleten folytatdik a csapadkcsatorna s az ivvzvezetk ptse, a hrkzlsi kbelek elhelyezse, s kavicsgyazat kszl.
A Hatvan utcn az tszegly-pts s a jrdapts folytatdik az utca pros oldaln.
A Hatvan utca s a Bajcsy-Zsilinszky utca kztti ptsi terleten betonalap-pts zajlik, valamint gphzakna fdmnek zsaluzsa.
A Bajcsy-Zsilinszky utcnak a nyugati kiskrt s a Psti utca kztti szakaszt teljesen lezrjk, itt ttestbonts, aszfaltmars, szegly-, jrda-, talap-bonts, szeglypts kezddik. (Ezen kvl – ms beruhzs keretben – a Piac utcai torkolatban dszburkolat kialaktsa trtnik.)
A Bajcsy-Zsilinszky s a Simonffy utca kztti ptsi terleten hrkzlsi kbelek teleptse, kavicsgyazat ksztse, betonalap ksztse zajlik.
A Simonffy utcn a Bajcsy-Zsilinszky utca lezrsa miatt ktirny forgalmi rendet vezetnek be, gy a jrmforgalom fenntarthatsga rdekben itt kivitelezsi munkk nem lesznek.
Szeptember ta iskolba jr. Szpen halad az rssal, az olvasssal, vannak bartai, s sok piros pontot kapott mr. Valami mgis megvltozott. Szeptember ta olyan furcsa lett ez a gyerek... Taln szorong?
Szeptember ta iskolba jr. Szpen halad az rssal, az olvasssal, vannak bartai, s sok piros pontot kapott mr. Valami mgis megvltozott. Szeptember ta olyan furcsa lett ez a gyerek... Taln szorong?
Elszr is fontos tisztzni, hogy mit neveznk szorongsnak. A mentlhigins szakemberek akkor hasznljk ezt a kifejezst, ha a gyerek fl, s ez az llapot hosszan elhzdik. Nha ez az aggds konkrt helyzetekben lp fel, ms gyerekek attl szoronganak, hogy valami rossz trtnhet. Tudnunk kell, hogy a flelem, az aggds normlis reakcik, s azzal sem tesznk jt, ha minden ijedtsgnek nagy jelentsget tulajdontunk. Akkor kell komolyabban foglalkozni az rzsekkel, ha ezek ersebbek lesznek annl, mint amit a helyzet indokol.
Hogyan dertsk ki, mennyire komolyak a gyerek aggodalmai?
A normlis flelmek (mint hogy dzkodunk a pkoktl, tartunk az idegenektl) mindenkinl elfordulnak, s nem tartanak sokig. Ha a gyereknkn szrevesszk az aggds jeleit (visszahzdv vlik, kevesebbek alszik, mulaszt az iskolban), s ezek hrom htnl tovbb tartanak, akkor rdemes elgondolkodnunk azon, hogy nincs-e valami szorongs a httrben. Ha a tnetek hrom hnapnl is tovbb tartanak, mindenkppen keressnk szakembert.
• A valdi szorongs jelei:
• Nem mlik el.
A rossz emlk (ami trtnhetett az iskolban, a jtsztren) mg mindig ksrt. Br az eset mr rgen elmlt, a flelem mgis megmaradt.
• Egyre tbb jele van a szorongsnak.
Megjelennek a testi tnetek: hnys, fejfjs, hasfjs, alvszavar. A kezdeti llapot egyre rosszabb lesz.
• Az let ms terletn is megfigyelhet a flelem.
Mr azok a dolgok is nehzsget okoznak neki, amelyekkel rgen nem volt gondja. A flelem blokkolja a normlis letet, kihat minden terletre.
Milyen tnetei vannak a szorongsnak?
• Testi:
– fejfjs,
– kipirul az arca,
– szdl,
– gyorsan kimerl,
– gyakrabban jr vcre,
– folyton rosszalkodik,
– ersen izzad.
• Lelki:
– dhs, agresszv,
– nehezen tud koncentrlni, figyelmetlen,
– levert, kedvetlen,
– rmlmok gytrik.
• Viselkedsi zavarok:
– keveset eszik,
– gyakran srdogl,
– izgatott,
– rgja a krmt, tikkel,
– kedvetlen, szomor.
Hogyan segthetnk a gyereknknek?
Mirt szorong annyi iskols?
Az iskolakezds feszltsggel teli helyzet. A szltl tvol, idegen emberek kztt, idegen helyen kell bizonytani nap mint nap. Nemcsak a feladatokkal kell boldogulni, hanem j kapcsolatokat kell kialaktani. A gyereknek el kell fogadtatni magt a tant nnivel, meg kell kzdenie az odafigyelsrt, ami egy egsz osztlynyi gyerek kztt nem knny. Az osztlyozs tovbbi szorongst generl, hiszen nap mint nap mrik a gyerek teljestmnyt. Ez senkinek sem knny, a rossz tanulnak folyamatos stresszt okoz a szmonkrs, a legjobbak pedig gy rezhetik, nem hibzhatnak. Egy felmrs sorn pldul azt talltk, hogy betegsgek, mindenfle fjdalmak s rosszulltek miatti hinyzsok szma nemcsak a rossz tanulk krben magasabb az tlagnl, hanem az eminens tanulk csoportjban is. Az eminensek jelentsen tbbet hinyoznak, mint a nluk csak nhny tizeddel rosszabb tlag, viszonylag j tanul, de nem kitn dikok. Ez a tendencia klnsen lnyok esetben jelents. A kutatk ebbl arra a kvetkeztetsre jutottak, hogy a testi eredetnek ltsz panaszok mgtt gyakran a tanuls sikerbl vagy kudarcbl szrmaz lelki bajok hzdnak meg.
Kezdjk azzal, hogy meghallgatjuk, anlkl, hogy megprblnnk mindenron megoldst tallni, a krdseinkre vlaszt kapni. Biztostsuk a kicsit arrl, hogy aggodalmainak nincs vals oka, s prbljuk arra btortani, hogy ne kerlje az ijeszt helyzeteket.
Minden embernek – klnsen a gyereknek – szksge van arra, hogy feszltsgt mozgssal vezesse le. s itt ne a szablyokhoz kttt balettrt, focitanfolyamot rtsk, hanem a szabad levegn tlttt szabad jtkot. Napi t-hat ra ordtozs, futkrozs a szabad levegn – tancsolja Vekerdy Tams. Amennyivel kevesebbet vagyunk kint, annl rosszabb, annl idegesebb lesz a gyerek.
A mese s a jtk a flelem termszetes ellenszere. A meskben a gyerek bels, rzelmileg tfttt kpekkel vesz rszt, ahol vgre megszemlyestheti a flelmeit a srknnyal, boszorknnyal, Htszny Kapanynyimonykkal, s termszetesen a vgn minden a helyre kerl. A gonosz elpusztul, a j gyzedelmeskedik.
A mesn azonban ne a tvs rajzfilmeket rtsk. Nem lehet elgszer elmondani, hogy a mai gyerekek tl sok idt tltenek a kpernyre meredve, a televzi, a vide, a szmtgpes jtkok eltt lve. A kutatk szerint a televzi eltt eltlttt id a legklnflbb gyerekkori zavarok kialakulsban – pldul gyengbb olvassi teljestmny, rosszabb problmamegold kpessg vagy falnksg s rossz testi kondci – jtszik szerepet. A televzizs s az alvszavarok kzt is lehet sszefggs. A gyerek szmtalan feldolgozatlan esemnyt fogad be, amelyek flelmet, szorongst keltenek benne, a vilgot flelmetess, viselkedst pedig agresszvebb teszik, s kialakul benne az rzs, hogy ltalban nem rti a dolgokat. Amikor az desanya vagy az desapa mesl neki este, soha nem rezheti ezt, st biztonsgot, keretet kap az lete.
Fontos tudni, hogy a szorongst a kezdeti idszakban kell orvosolni, hogy gyorsan s hatkonyan mkdjn. Ha nem kezeljk idben, akkor llandsul, s egyre jobban eluralkodik az let minden terletn.
A gyerekek szorongsval sosem lehet egyoldalan foglalkozni. A gyerek a csald rsze, teht a csaldterpia az egyetlen hasznos megolds. Ez egy olyan pszichoterpis mdszer, amely szerint a betegsg a csald, a beteg csupn a tnethordoz. Mindig mindenkit egytt kell kezelni, hogy az eredmny sikeres legyen. Bevonhat a terpiba a megfelel szakember: a pszicholgus, a pszichiter, a gyermekjlti intzmny szocilis munksai, az iskola nevelsi tancsadja, a pedaggus, az edz, a knyvtros, a lelksz, kortrs segt csoportok, akikhez akr kzvetlenl is fordulhatunk.
Annyira flt az iskoltl
Elgondolkodtat, hogy mennyi feszltsget okoz az iskola, ha felnttknt is az egyik legdominnsabb szorong lmunk, hogy felelni kell, vagy ppen dolgozatot runk. H. Ildik zletkt, volt pedaggus pontosan tudta, hogy kisfinak sem lesz knny a szeret ovis lgkrbl tcsppennie a kiskpenyes vilgba.
– Vegyes rzsekkel kszltnk az iskolba – mesli. – Egyik oldalrl nzve mr nagyon vrta a fiam, hogy vgre rhasson, olvashasson. Sokszor beszltnk arrl is, hogy miben klnbzik majd az ovitl, mg annak is rlt, hogy nem kell aludni ebd utn. Meg ht aki iskols, az mr komoly nagyfi. A msik oldalon viszont az llt, hogy nagyon flt az j helyzettl, s mindig azt mondogatta, hogy ovis akar maradni, mert akkor egytt maradhat az ismers gyerekekkel. ppen ezrt ez lett az iskolavlasztsnl a legfontosabb szempont: oda rattuk, ahova az egyik bartja is jelentkezett. Itt az a szoks, hogy az v vgn tartanak egy hromnapos iskolanyitogatt. Reggel nyolctl dlutn ngyig iskolsat „jtszottak” a gyerekek, ami azt jelentette, hogy egsz napos foglalkozsok folytak. Az els nap utn srt a fiam, hogy ezt nem akarja. Zokogva mentnk a msodik s a harmadik napon is, akkor mr csak azzal vigasztaltam, hogy ez az utols. Na de mi lesz szeptemberben?
A nyr gy telt, hogy ahnyszor a fiamnak valaki megemltette, hogy kezddik a suli, akkor ezt vlaszolta: „Nem akarok errl beszlni”, mg a flt is ltvnyosan befogta. gyhogy a szorongs bennem is nttn-ntt.
Nem tudtam kitallni, hogy mihez is kezdjek. Az iskolanyitogat harmadik napjn ktsgbeesett levelet rtam a Nk Lapja szakrtjnek, Vekerdy Tamsnak: nem lepett meg a vlasza, maga is rossz mdszernek minstette a jniusi iskolsdit, s azt javasolta, ne vigyk el a gyereket. De a szl aggdik, hogy mirl marad le a gyerek, mit szl majd ehhez az j tant nni? Azt azonban megtanultam ebbl az esetbl, hogy a szl igenis fellrhat iskolai dntst, ha gy ltja, hogy ez nem hasznl a gyereknek.
Az egyetlen megnyugtat megolds szmomra egy msik iskola lett volna. Prblkoztunk is, sajnos ott nem volt mr hely. De azt grtk, ha lesz, azonnal rtestenek.
Aztn valami gbl jv segtsg volt az a telefonhvs… j iskolba mehettnk. A fiamon mr az j iskola auljban ltszott, hogy sokkal nyugodtabb. Nzegette a sportversenyek kupit, amelyek a vitrinben voltak, s azt mondta: „Anya, ezeket mind mi nyertk…” Azt gondolom, annyira nem tetszett neki a msik iskola, annyira elvettk a kedvt, hogy mr az is megoldotta a feszlt helyzetet, hogy legalbb nem kell odajrnia.
Itt vagyunk!
"A nk elleni erszak brmely olyan, a nket nemk miatt r erszakos tett, mely testi, szexulis vagy lelki srlst okoz vagy okozhat nknek, belertve az effajta tettekkel val fenyegetst, valamint a knyszertst s a szabadsgtl val nknyes megfosztst, trtnjen az a kzletben vagy a magnszfrban.
Belertend, de nem korltozand a testi, szexulis s lelki erszakra, melyet az ldozat a csaldon bell szenved el, ide rtve a bntalmazst, a lnygyermekkel val szexulis visszalst, [...] a hzassgon belli nemi erszakot [...]" Tovbb…
Hopp Juliska, hopp Mariska,
Sej gyere vlem egy pr tncba,
Sej gyere vlem egy pr tncba.
gy kell jrni, gy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni.
Fogd a kontyot, hogy ne lgjon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon.
Papk, mamk, dvzlnk,
Szeret szvvel kszntnk.
Elmondjuk mi most nktek,
Mivel tltttk az vet.
Verset mondunk, nekelnk,
Ti meg tapsoljatok neknk!
Egyetek,vegyetek,
Hadd njn a begyetek!
Szervusz, szervusz nyuszi pajts,
n vagyok a rka.
Mit kszngetsz, hisz mi ketten sose voltunk jban!
h, pedig n gy szeretlek, mint medve a mzet,
Ha lehetne nyuszi pajts, rgtn megennlek.
Tudom, tudom, de gy hiszem, felkopik az llad,
Elszaladok, utol nem rsz, frgbb vagyok nlad.
Mese-mese mtka,
Csillagos madrka,
Ing-bing rzsa,
Te vagy a fogcska!
Glya viszi a fit,
Utolri az anyjt.
Gyere, Gyuri, a trdemre,
Lovagoljunk Debrecenbe,
Vesznk ottan vsrfit,
Szpen szl kis muzsikt.
Fecskt ltok,
Szeplt hnyok,
Selymet gombolytok.
Volt egyszer egy kemence,
Belebjt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence.
Rnzett a mamja,
Nem ismert a fira.
Becsukta a kemenct,
Jl elverte kis Benct.
Htamon a zskom,
Zskomban a mkom,
Mkomban a rkom,
Kirgta a zskom,
Kiesett a rkom,
Kihullott a mkom.
Aki sznja krom,
Fogja meg a rkom,
Szedje fel a mkom!
Nemes Nagy gnes: Hny ujja van?
t ujja van a gesztenyefa-levlnek,
t ujja van, mint a gyerek keznek.
t ujja van, nem mind olyan,
a legtbbjnek ht ujja van.
t ujja, ht ujja,
hozz mg a htulja!
"Soha ne vitatkozz iditkkal! Lesllyedsz az szintjkre s legyznek a rutinjukkal."
/Woody Allen/
"Az a baj a vilggal, hogy a hlyk mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak ktelyekkel."
Bertrand Russel
"Ha anya vagy, sohasem maradsz igazn egyedl a gondolataidban. Egy anya mindig ktszer gondolkodik: egyszer nmagrt, msodszor a gyermekrt."
/Sophia Loren/
"Vajon volt-e dmnak kldke?"
/Jacques Dutronc/
"A vilgon a legtbb bajt a tlsgosan tevkeny emberek okozzk. Mennyivel boldogabbak lennnk, ha a politikusok s a tudsok egy kicsit lustbbak lennnek!"
/Evelyn Waugh
"Aki megl egy embert, az gyilkos.
Aki megl egymilli embert, az hdt.
Aki megl mindenkit, az isten."
Itt a megfzsos-influenzs idszak. Lpten-nyomon khg, tsszg emberekkel futunk ssze. Akaratukon kvl is megfertzhetnek minket. Mi a teend, ha a megfzs els jeleit szleljk magunkon? Ne ijedjnk meg! Tovbb >>
Fedezd fel az igazi forr csoki hangulatot! 2008.11.11. 18:05
Tudtad, hogy a forr csokoldt mr az aztkok is ismertk, s az istenek italnak neveztk? Ezt a finomsgot a Dr. Oetker Choco-Chocnak nevezte el, s praktikus kiszerelsben eljuttatja hozzd is, hogy legyen mivel felmelegteni bartaiddal a hideg htkznapokat. Tovbb >>