A Szchenyi utcn a csapadkcsatorna nyomvonalnak helyrelltsa – aszfaltozsa – trtnik. Az tszlests als aszfaltrtegnek beptst kveten a forgalom tterelse vrhat, majd a pratlan oldalon vznyelaknk ptse kezddik. Jelzlmpa- s hrkzlsi alptmnyek kivitelezse zajlik a pratlan oldaltl a flplyig, ezen kvl kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek ksztse s jrdapts trtnik.
A Szchenyi utca s az Arany Jnos utca kztti ptsi terleten csatornapts, csobogk ptse, a kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek kivitelezse, valamint elektromos kbelek fektetse, hrkzlsi alptmnyek ptse zajlik.
Az Arany Jnos utcn elektromos kbeleket teleptenek.
A Simonffy utca s a Szchenyi utca kztti ptsi terleten folytatdik a csapadkcsatorna s az ivvzvezetk ptse, a hrkzlsi kbelek elhelyezse, s kavicsgyazat kszl.
A Hatvan utcn az tszegly-pts s a jrdapts folytatdik az utca pros oldaln.
A Hatvan utca s a Bajcsy-Zsilinszky utca kztti ptsi terleten betonalap-pts zajlik, valamint gphzakna fdmnek zsaluzsa.
A Bajcsy-Zsilinszky utcnak a nyugati kiskrt s a Psti utca kztti szakaszt teljesen lezrjk, itt ttestbonts, aszfaltmars, szegly-, jrda-, talap-bonts, szeglypts kezddik. (Ezen kvl – ms beruhzs keretben – a Piac utcai torkolatban dszburkolat kialaktsa trtnik.)
A Bajcsy-Zsilinszky s a Simonffy utca kztti ptsi terleten hrkzlsi kbelek teleptse, kavicsgyazat ksztse, betonalap ksztse zajlik.
A Simonffy utcn a Bajcsy-Zsilinszky utca lezrsa miatt ktirny forgalmi rendet vezetnek be, gy a jrmforgalom fenntarthatsga rdekben itt kivitelezsi munkk nem lesznek.
Az llsra jelentkezk ltalban mindent elkvetnek, hogy plyzatukkal megfogjk a cget - m hiba a sok nfnyezs, otthagyjk egyedi lenyomatukat az nletrajzukon s a motivcis levelkn. De vajon mire figyeljen a munkltat, ha a plyz valdi arcra kvncsi?
Nyomokban fellelheto szemlyisgnk a plyzatokban
Az llsra jelentkezk ltalban mindent elkvetnek, hogy plyzatukkal megfogjk a cget - m hiba a sok nfnyezs, otthagyjk egyedi lenyomatukat az nletrajzukon s a motivcis levelkn. De vajon mire figyeljen a munkltat, ha a plyz valdi arcra kvncsi?
A megjelen kzlemnyek legtbbszr a plyz szemszgbl mutatjk be a motivcis levelet s az letrajzot. Ha azonban a munkltat szemvel tekintnk a munkakr elnyershez szksges kt rsos anyagra, kincset r informcik birtokba juthatunk, hiszen azok elruljk a plyz szemlyisgnek jegyeit. A motivcis levl s az nletrajz kapcsn azt kell szem eltt tartani, hogy a plyz meg akarja fogni a cget, s ennek rdekben minden eszkzt bevet. Azonban nem minden arany, ami fnylik.
Egy nvvel nem jegyzett elektronikus ton elrhet segdlet szerint: "Az letrajz szerves kiegsztje a ksr levl, vagy ms nven motivcis levl. Elsdleges szerepe, hogy kiemelje a plyz pozitv adottsgait, rvilgtson a szakmai httrre, s sszessgben azt a benyomst keltse az olvasjban, hogy a plyz az adott pozcira val felkszltsge, rtermettsge ktsgbevonhatatlan, s az mindenkpp a potencilis jelltek kztt tartand szmon."
A fenti rsban kt fogalom - adottsg, rtermettsg - szerepel, amelyek pontos tartalmt szksges lernunk. Mg az "adottsg" a szemly veleszletett anatmiai s fiziolgiai meghatrozottsg tulajdonsgok rendszervel egyezik, addig a rtermettsg a szemly veleszletett tulajdonsgainl fogva valamire val alkalmassggal, hivatottsggal egyenl. A megjelen szemllet indokoltt teszi, hogy a "ksrlevl" tartalmt szksges alaposan tgondolni, rtelmezni.
Ajnlom magamat
Sokan a motivcis levelet a plyzat formlis elemnek tekintik -helytelenl -, ugyanis a levl s az letrajz egyttes "vizsglata" alapjn jutunk a dntst megalapoz informcikhoz. A plyzat kt rsos anyaga alapjn szerezhetnk kiegyenslyozott tjkoztatst, illetve juthatunk el fontos krdsek megfogalmazshoz, felvetshez.
A napi gyakorlat ismeretben fontos megemltennk, hogy a ksr levelet - mg ha megjelensben mutats is, alaposan, st tbbszr is t kell olvasnunk, illetve gondolnunk annak tartalmt. Ebben a bevezet fzisban figyelembe kell vennnk annak kllemt, a nyelvhasznlat minsgt, a megfogalmazs mdjt, st a helyesrst is. Abbl kell kiindulnunk, hogy a plyz meg akarja fogni a cget, ezrt minden eszkzt ignybe vesz clja elrse rdekben. Teht a tartalmi tnyezkhz kpest "felszni" elemek megfigyelse is lnyegi informcikat nyjt.
Kiindul tartalmi felttel a "ksrlevl" s a plyzati letrajz sszhangja. A lertak egybeesse hitelest - megerst - tnyezknt hat rnk, az eltrsek, az sszevets nyomn szerzett disszonns benyoms viszont vatossgra int tnyez.
A plyzat az rtkests folyamatval vethet ssze, lnyegben ajnlatttel, ki-ki sajt magt ajnlja, melynek htterhez szakmai, szemlyi jellemzk felsorolsa, rtkrendbe lltsa trtnik.
A motivcis levl egyik fontos funkcija az, hogy a plyz kifejtse mirt alkalmas, mirt alkalmasabb msnl a plyzott pozci elnyersre. Ehhez tbb megkzelts, eszkz is a rendelkezsre ll, az itt kzltek mrlegelse pedig lnyeges lps, mert ez a levl egy marketingeszkz. Az ignyes vsrl, az alapos megrendel szemvel kezelni a plyzati anyagot. Ki kell derlnie annak, hogy pontosan tudja-e a jellt, hogy milyen munkakrt akar elnyerni, s annak is, mit vr tle. Lnyegben miknt fogalmazdik meg a motivci tartalma, szakmai elbbre jutst, nmaga kiprblst, avagy magasabb anyagiakat "gr" a plyz szmra a pozci elnyerse.
A motivciknt megfogalmazottaknak, a szakmai kpzettsgnek, az letplya elz szakaszainak egybevetse gondos elemzst ignyel. A megrendel az elzmnyeket rtelmezve megllaptja, hogy a plyz trekvse elg meggyz-e, az elzmnyek s a tvlati cl mennyire esik egybe a rendelkezsre ll informcik alapjn. rdemes vgiggondolni, menyire tekinthet relisnak a motivci.
Az lls elnyershez indokknt az elz munkahelyen elrt eredmnyek felsorolsa, a szakmai teljestmny fzisainak egymssal sszehasonltsa, realitsnak rtkelse szksges. Egyrszt szakmai httere alapjn, msrszt az eddigi munkakrk nyomn mennyire valszer a jelentkez eredmnyeinek sora, trgyilagos megtls szerint megvalsulhatott-e mindaz, amit a lertak tartalmaznak.
Rtermettsg helyett a kpessgekrl kne szlniuk a plyzatoknak
A klnfle formban megjelen anyagok gyakran rtermettsgrl beszlnek, pedig a szemlyisgjegyekrl, a funkcikpes kszsgekrl, jrtassgokrl, kpessgekrl kell inkbb foglalkozni. A rtermettsg "globlis" megfogalmazs, amely tbb is s kevesebb is lehet az ignyelt szemlyisgi vonsokhoz kpest. Ezzel szemben a munkakr elltshoz szksges kompetencit kell vizsglni, mivel a szakmai felkszltsgrl az elzkben mr beszltnk -, ez esetben a tevkenysg elltshoz szksges egyni jegyek vizsglata az indokolt. Itt volna fontos szerepe a munkakr kompetencia jegyzknek (trkpnek), amely lehetsget teremt az elvrt s a meglv jegyek sszevetsre.
A referencia rtk sikerek, tudomnyos eredmnyek mrlegelse lnyeges eleme a plyzat rtkelsnek, hiszen fontos tudni, hogyan, milyen okbl kifolylag trtnt a tvozs a sikereket biztost munkahelyrl.
Lnyeges tovbb, hogy az ltalunk plyztatott munkakr kvetelmnyeiben alapot kpez-e, s ebben a remnyben trtnik a jelentkezs, vagy ms, esetleg szemlyisgbeli tnyezk teszik indokoltt a vltst. Rendkvl nehz, de fontos annak megllaptsa, hogy szakmailag ignyesebb lehetsg motvuma jtssza-e a szerepet az j munkahelyre trekvsben, vagy problmk hzdnak meg a httrben.
Ennek rdekben t kell tekintennk a szemlyisget rint tnyezket, vizsglnunk kell a feladatkrhz szksges jellembeli vonsokat. Ehhez az interj biztostja az egyik lehetsget, amelyhez a plyzati anyag rtkelsbl mertjk a krdseket. A msik eszkzt a tendenciiban rtkes tjkoztatst biztost tesztek felvtele kpezi. A tesztek alkalmazsnak egyik mdja, hogy a HR szakember rendelkezik a tesztek alkalmazshoz szksges felkszltsggel (jogosultsggal), a msik pedig kls szakember bevonsa az rtkel munkba. Mivel hiba kivl szakember valaki, ha szemlyisge alapjn ktsges, hogy be tud-e illeszkedni a munkahelyi kzssgbe.
Az els kp
Az elz vek tapasztalati azt mutatjk, hogy a cgek a plyzatok elbrlsnl az letrajzban kzlteknek adtak nagyobb slyt az rtkelsnl, pedig a jelentkezk segtst szolgl rott s elektronikus forrsok a "ksr levl" szerept trekednek kiemelni, ehhez adnak kiemelten tmogatst. A vllalatoknak azonban mind a motivcis levl, mind az letrajz rtkes forrst jelent, mindkettt egytt kell rtkelni, ezek sszhangjt szksges keresni.
Az elmlt vekben az letrajz benyjtsval jelentkeztek a plyzk, lnyegben ez jelentette a plyzatot, nem volt klnsebb igny a ksr levlre. Az letrajz nmagunk bemutatsa valamilyen cllal, lnyegben egy szemlyes s egyedlll sszefoglalsa az lettnak, a plyafutsnak, az eredmnyeknek s a szemlyisgbeli, szakmai rtkeknek. Voltakppen ez alapjn szerezzk az els benyomst az rintettrl, teht az letrajznak mindig clzottnak, valahova-valakinek cmzettnek kell lennie, ezrt olyan eredmnyeket, szemlyisg tulajdonsgokat, szakmai eredmnyeket tartalmaz, amelyek a cmzett szmra fontos informcival brnak. Itt is megemltjk, hogy az letrajz szerzje plyafutst, eredmnyeit "reklmozza" vele, hisz a munkaer kereslet s knlat a "piacon" tallkozik, a kzvett eszkz pedig az nletrajz.
Patricia Mathews amerikai szakrt szerint: "Az els kpet az letrajz teremti meg. Ha ez a kp pozitv, akkor elvezet az els bemutatkoz beszlgetshez. Ennyi a dolga, tbbet nem vrhatunk tle."
A plyztat cgnek a fentiekben megfogalmazottak szerint alapos szrst kell vgeznie, hogy a munkakr szabta kvetelmnyeknek megfelel szemlyt megtallja s a kvetelmnyek teljeslse esetn alkalmazza. Itt a kivlasztssal foglalkoz szemly kiemelt szerepe, mert minden munkakrhz, minden feladathoz szemlyes megfelels szksges. A tennivalkat kett kell vlasztani aszerint, hogy a szervezet tartalmas motivcis levelet s plyzati letrajzot kvn meg, vagy formlis ksrlevelet s letrajzot.
A teljesebb plyzati anyag esetn - motivcis levl s nletrajz - alapvet a kt rsos anyag egyttes ttekintse, ennek sorn a tartalmi sszhang keresse, illetve az esetleges ellentmondsok kiszrse. A plyzati forrsok egyttes "vizsglata" alapjn llapthat meg, hogy ezek kell alapot kpeznek az alkalmazsi dntshez, vagy tallunk hinyz tnyezket, amelyek ismerete nlkl rdemi llsfoglals nem trtnhet. Amennyiben az elbbiekben lertak szerint foglakoznak az illetkesek a motivcis levllel, akkor az letrajzzal val egybevets kell informltsgot biztost pozitv s negatv vonatkozsban egyarnt. A kett egybehangz elemei nagy biztonsggal adnak alapot az llspont kialaktshoz. Az ellentmond, bizonytalansgot sugall tnyezk viszont krdsek megfogalmazsra ksztetnek, ezek megvlaszolsa utn tudunk csak vgleges dntst hozni.
A kizrlag plyzati letrajz s formlis levl esetben nehezebb helyzetben van a brl szemly. Ilyen esetben a motivcis levl elemzsvel kapcsolatban rtakra hvjuk fel a szves figyelmet, mert egy rsos anyag alapjn kell minden szempontra sszpontostva rtkelni az anyagot, megalapozni a dntst.
Az letrajz egyedi lenyomat
Egyes vezetk a kronolgiai szerkeszts letrajzot veszik szvesen, mert ebben az idrendben megjelen tnyezket, az esetleges hinyz idszakokat plasztikusan tudjk rzkelni, a jvend munkaad "egy pillantssal" felmrheti a plyz tevkenysgt, munkahelyeit, munkakreit, plyafutst. Ez az tpus is alkalmat ad arra, hogy megtalljuk az letrajz "rseit", ellentmondsait. Htrnya viszont, hogy rnykban maradnak az ers oldalak, az egyni kpessgek.
gy hrlik, hogy sok vezet nem szereti a funkcionlis letrajzot, amely a plyzatban kiemelt ignyt tkrz sszefgg, egysges terletekre koncentrl, ezekre irnytja a figyelmet. Ez esetben amennyiben a plyafuts egy-egy szakasza kiss vltozatosra sikeredett, de kt-hrom tgabb krben meggyz sikert lehet felmutatni, akkor ez a funkcionlis letrajz a plyzathoz leglnyegesebb informcikat fogja kzvetteni. Itt jelentkezik a kivlaszt szemly fontos mrlegelsi feladata, mert ebben az anyagban a plyz trekvseinek, terveinek megfelel elemek jelennek meg, ugyanakkor nem tkrzdnek a szakmai, emberi "rsek", ellentmondsok, ugyanakkor a sikerek homloktrbe kerlnek. Tekintettel arra, hogy ez az letrajztpus nagyon plyzati clorientlt alapos elemzst ignyel, a hinyz elemek, a homlyos tnyezk feldertse fontos, mert elre rtelmezhetetlen tnyezk felsznre kerlse a mr alkalmazott munkatrs esetben munkajogi gondokat vethet fel.
A kombinlt letrajz esetn a vezet elemz munkja egyszerbb, mivel a plyzott munkakrre val alkalmassg eldntshez tbb tmpontot kap. Lnyegben az elbb emltett kt nletrajz tpusnl felvetd tennivalkat szmba kell venni s a dntshez a jelentkezrl teljes kpet kell szerezni.
A plyzatok esetben nlunk ritka az gynevezett reklmoz letrajz, amely az elz hrom tpust jellemz minden "szablyt" mellz megolds, amelyben feltn mdon knlja fel a jelentkez munkaerejt, tapasztalatit. Ebbl egyetlen trekvs tkrzdik, minden ron elnyerni a clzott munkakrt, beosztst, br erre semmi garancit nem nyjt annak rja. Ez lehet akr meghkkent s egyben elriaszt is, msra viszont vonzst gyakorol rendkvlisgvel. Az ilyen jelleg plyzat nagy vatossgra int.
Minden kzlemny, az letrajz is jellemz elksztjre, ezrt mindig felmerl a krds, hogy milyen stlus egyeztethet ssze a plyz szemlyisgvel. Az letrajz szemlyisget kivett jellege a vezetk, a humnpolitika terletn dolgozk szmra fontos tnyez, hisz abbl bizonyos kvetkeztetsek vonhatk le. A "sorok kzti" olvassnak ebben rejlik a lnyege. A plyzatrtkels egyik lehetsges alapjt az letrajz szemlyisget visszatkrz volta kpezi. Nagyon kell azonban gyelni arra, hogy az letrajz alapjn ne alakuljon ki eltlet, megalapozatlan llspont.
"A nk elleni erszak brmely olyan, a nket nemk miatt r erszakos tett, mely testi, szexulis vagy lelki srlst okoz vagy okozhat nknek, belertve az effajta tettekkel val fenyegetst, valamint a knyszertst s a szabadsgtl val nknyes megfosztst, trtnjen az a kzletben vagy a magnszfrban.
Belertend, de nem korltozand a testi, szexulis s lelki erszakra, melyet az ldozat a csaldon bell szenved el, ide rtve a bntalmazst, a lnygyermekkel val szexulis visszalst, [...] a hzassgon belli nemi erszakot [...]" Tovbb…
Hopp Juliska, hopp Mariska,
Sej gyere vlem egy pr tncba,
Sej gyere vlem egy pr tncba.
gy kell jrni, gy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni.
Fogd a kontyot, hogy ne lgjon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon.
Papk, mamk, dvzlnk,
Szeret szvvel kszntnk.
Elmondjuk mi most nktek,
Mivel tltttk az vet.
Verset mondunk, nekelnk,
Ti meg tapsoljatok neknk!
Egyetek,vegyetek,
Hadd njn a begyetek!
Szervusz, szervusz nyuszi pajts,
n vagyok a rka.
Mit kszngetsz, hisz mi ketten sose voltunk jban!
h, pedig n gy szeretlek, mint medve a mzet,
Ha lehetne nyuszi pajts, rgtn megennlek.
Tudom, tudom, de gy hiszem, felkopik az llad,
Elszaladok, utol nem rsz, frgbb vagyok nlad.
Mese-mese mtka,
Csillagos madrka,
Ing-bing rzsa,
Te vagy a fogcska!
Glya viszi a fit,
Utolri az anyjt.
Gyere, Gyuri, a trdemre,
Lovagoljunk Debrecenbe,
Vesznk ottan vsrfit,
Szpen szl kis muzsikt.
Fecskt ltok,
Szeplt hnyok,
Selymet gombolytok.
Volt egyszer egy kemence,
Belebjt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence.
Rnzett a mamja,
Nem ismert a fira.
Becsukta a kemenct,
Jl elverte kis Benct.
Htamon a zskom,
Zskomban a mkom,
Mkomban a rkom,
Kirgta a zskom,
Kiesett a rkom,
Kihullott a mkom.
Aki sznja krom,
Fogja meg a rkom,
Szedje fel a mkom!
Nemes Nagy gnes: Hny ujja van?
t ujja van a gesztenyefa-levlnek,
t ujja van, mint a gyerek keznek.
t ujja van, nem mind olyan,
a legtbbjnek ht ujja van.
t ujja, ht ujja,
hozz mg a htulja!
"Soha ne vitatkozz iditkkal! Lesllyedsz az szintjkre s legyznek a rutinjukkal."
/Woody Allen/
"Az a baj a vilggal, hogy a hlyk mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak ktelyekkel."
Bertrand Russel
"Ha anya vagy, sohasem maradsz igazn egyedl a gondolataidban. Egy anya mindig ktszer gondolkodik: egyszer nmagrt, msodszor a gyermekrt."
/Sophia Loren/
"Vajon volt-e dmnak kldke?"
/Jacques Dutronc/
"A vilgon a legtbb bajt a tlsgosan tevkeny emberek okozzk. Mennyivel boldogabbak lennnk, ha a politikusok s a tudsok egy kicsit lustbbak lennnek!"
/Evelyn Waugh
"Aki megl egy embert, az gyilkos.
Aki megl egymilli embert, az hdt.
Aki megl mindenkit, az isten."
Itt a megfzsos-influenzs idszak. Lpten-nyomon khg, tsszg emberekkel futunk ssze. Akaratukon kvl is megfertzhetnek minket. Mi a teend, ha a megfzs els jeleit szleljk magunkon? Ne ijedjnk meg! Tovbb >>
Fedezd fel az igazi forr csoki hangulatot! 2008.11.11. 18:05
Tudtad, hogy a forr csokoldt mr az aztkok is ismertk, s az istenek italnak neveztk? Ezt a finomsgot a Dr. Oetker Choco-Chocnak nevezte el, s praktikus kiszerelsben eljuttatja hozzd is, hogy legyen mivel felmelegteni bartaiddal a hideg htkznapokat. Tovbb >>