Mirt nem olvas ez a gyerek?
2008.12.12. 10:14
Az olvass rm. Utazs a kpzelet vilgban, kikapcsolds s feltltds. Mit tehetnk, hogy a gyereknk is megszeresse a knyveket?
Mirt nem olvas ez a gyerek?
Az olvass rm. Utazs a kpzelet vilgban, kikapcsolds s feltltds. Mit tehetnk, hogy a gyereknk is megszeresse a knyveket?
Egyre kevesebbet olvasunk. Egy felmrs szerint az elmlt kt vtizedben Magyarorszgon negyven szzalkrl hatvanra ntt azoknak a szma, akik egy knyvet sem olvasnak el vente. Minden korosztly kevesebbet olvas, mint negyedszzada, de ez valjban a gyerekeknek a legrosszabb. Olvass kzben – gy, mint a mesehallgatskor – bels kpeket alkotnak, megszemlyestik szorongsukat, hogy aztn a vgn ezt is fel is oldjk. Gazdagabb lesz a kpzelerejk, gyarapodik s gazdagodik a szkincsk, vilg- s nismeretk.
Az olvasv vls nem kvetkezik be automatikusan, s nem az iskolban kezddik az els bet megtanulsval. A szl neveli a gyereket olvas emberr, azzal, hogy felolvas neki, meghallgatja, hogy a gyerek mit olvas, vele egytt olvas, s megteremti neki a helyet, az idt, amikor olvashat a gyerek.
Els lecke: mesls
Az olvassra nevels els lpcsje a mesls, felelse pedig maga a szl – lltja Boldizsr Ildik mesekutat a Kibl lesz az olvas? cm ktetben. Nemcsak azzal, hogy pldt mutat, s maga is olvas, becsben tartja a knyveket, hanem leginkbb azzal, hogy mesl. A meslssel szrevtlenl megtantja a gyerekt arra, hogy kpes legyen koncentrlni, figyelni mindarra, amit hall. Ez ksbb az olvassnl s a szvegrtsnl is alapkvetelmny lesz. Gondoljunk csak arra, hogy ha egy meg nem rtett sz miatt kihagy a figyelmnk, elvesztjk a trtnet fonalt, s egyszer csak arra dbbennk r, hogy oldalakon keresztl nem is rtettk azt, amit olvastunk. A mesls msik ldsos hatsa, hogy mesehallgats kzben folyamatosan mkdik a gyerek fantzija, szinte ltja mindazt, amit hall. A meskkel fejleszthet a fantzia, a szkincs, aminek szintn nagy szerepe van a szvegrtsben. A mest hallgat gyerek ntudatlanul sajttja el azt is, hogy miknt szervezdik egssz egy szveg, hogyan plnek fel egyms mell a mondatok.
Msodik lecke: olvasni tanulni
Tny, hogy csak azok szeretnek olvasni, akiknek nincsenek az olvasssal technikai problmik, teht elszr jl meg kell a gyereket tantani olvasni. Erre pedig csak az a gyerek kpes, aki felismeri az lbeszdet az rott szvegben, aki megfelel szkinccsel rendelkezik, aki tud figyelni, s akire figyelnek is. Erre megint a legjobb gyakorls, ha mesltetjk a gyereket. gy megtanul trtneteket rendezni, nbizalma is gyarapodik.
Az olvass tanuls persze nem trtnhet rohamtempban, elszomort, amikor els osztlyos gyerekek mr levelet rnak a Mikulsnak – olvashat Csk Annamria rsban, az olvasv nevels ktetben. Ht persze, megtanultk mr az sszes bett, akr hrmat is egyszerre. Ezrt aztn van olyan gyerek, aki becsapja a tant nnit: kvlrl, memorizlva megtanulja az egsz olvasknyvet. A baj csak akkor van, ha letakarjuk a kpeket, vagy j szveg kerl a gyerek el. Kiderl, hogy sszekeveri ket, sszetveszti a hasonlkat. gynevezett ldiszlexis. Nekik nincs valdi olvass- s rszavaruk, csak gyetlenebb a kezk, s fordtva rnak egy-egy bett. Egyszeren nem volt elg idejk ahhoz, hogy bevsdjk, automatikuss vljk az rs-olvass kszsge. A kulcssz a trelem.
A Waldorf-iskolkban klnsen gyelnek a lasssgra. Elszr csak rni tanulnak a gyerekek, az els tanvben pldul csak a nyomtatott nagybetket rjk, rajzoljk. A betkhz egy mese is jr, amelyet le is rajzolnak az rn. Msodik osztlyban tanuljk a nyomtatott kisbetket, s a sajt rsukon keresztl ekkor tanulnak meg a gyerekek olvasni. Harmadikban pedig a folyrst tanuljk, s mivel ekkorra mr sszerendezettsg jellemzi a gyerekeket, egy-kt ht alatt knnyedn megtanuljk az sszes bett. A lelasstott folyamat kzelebb hozza a gyerekekhez az rst s olvasst.
Harry Potter vagy Pl utcai fik
Tudomsul kell venni, hogy vltoznak az olvassi szoksok. Az olvass kategriba mr nemcsak a klasszikus, kemny kts knyvekbe val belemlyeds szmt, hanem a divatlapok, tini- s pletykalapok olvassa, valamint az interneten val bngszs. Azzal is szembe kell nzni, hogy a mai gyerekek ms regnyeket tartanak igazn izgalmasnak, gondoljunk csak a Harry Potterre. Sok vihart kavart s kavar a mai napig ez a regnyfolyam. Van, aki gy tekint r, mint a legfbb rosszra, mert egy nem ltez vilgba viszi t a gyerekeket, ezzel elszaktja ket a relis vilgtl. Van, aki szerint a Harry Potter tulajdonkppen egy tkr, amelyben a felnvekv nemzedket lthatjuk, akik videojtkokon, klipeken, reklmblokkokon nnek fel, s csak ilyen akciregnyt hajlandk a kezkbe venni. s szoks persze gy tekinteni a regnyre, mint az j vezred irodalmra, a Nagy Knyvre.
Feny D. Gyrgy tanr-irodalomtrtnsz s Schiller Mariann magyartanr szerint a knyv se nem az rdgtl val, se nem a knyvkultra megmentje, nem szemtre val mocsok, s nem is a vilgirodalom legnagyobb remekmve. Kivl ifjsgi regny, amelyet szvesen olvasnak fiatalok s idsek. Tantani is lehetne, s ezzel egybl kzelebb kerlne a dik a magyarrkhoz.
Tny, hogy a rgi klasszikusok (pl. Mra Ferenc mesi) nem nagyon hatjk meg a mai gyerekeket. Egy dik 2008-bl nem is rti ezt a fajta szegnysget, sanyar letet, mint egy Mra-regny fszereplje. Nem tudja befogadni, nem tud azonosulni a hskkel, s ppen ezrt nem is rdekes a szmukra. Lehet, hogy ami fl vszzada mg rdekes s lvezetes volt a kiskamasz s kamasz korosztlynak, az a mai gyereknek mr egyltaln nem izgalmas.
Mit mesljnk?
A mesk nyelvt ugyangy meg kell tanulni, mint ksbb az egyes regnyek, drmk s kltemnyek nyelvt. Ezrt aztn egyltaln nem mindegy, hogy mikor mit meslnk a gyereknek. Az jszlttnek s csecsemnek a legjobb, ha ddolunk. Egyves kora eltt elkezdhetjk a kpesknyveket nzegetni, megmutatni: ott a kutya, ott a zsirf… Msfl-kt ves kortl jhetnek az nmesk, amelyek a gyerek mindennapjairl szlnak. Remek vlaszts Bartos Erika Anna–Peti-sorozata, amely garantltan nagy siker lesz otthon. vodskorban kezddnek az llatmesk, amelyek ltszlagos egyszersgk ellenre nagyon is bonyolultak. A tndrmesk ideje csak t-hat ves korban jn el, amikor a gyerek mr vgig tud hallgatni egy-egy hosszabb trtnetet.
Nemversek s nemmesk
Ha sztnznk egy knyvesboltban, biztosan nem gondolnnk, hogy vlsgban volna az olvassi kedv. A knyvek szinte leesnek a polcokrl, alig lehet rendszerezni a rengeteg tmt, ami alatt csak gy sorakoznak a klnbz ktetek. A gyerekeknek szl rszleg szintn dugig van, de azrt ne gondoljuk, hogy brmihez nylhatunk s brmit megvehetnk.
Kovcs Eszter kritikus – trsszerkesztje a Friss tinta! antolginak – remek tanulmnyt ksztett arrl, hogy milyen is a nemvers. Vegyk csak a pldjt:
„Bokor aljn meglapul
Friss hajtst rgcsl a nyl
Vacok mlyn a kisnyulak
Teli pocakkal szuszognak.”
Vagy a msik:
„Szlinapja van Dmnek.
Gylekeznek a vendgek.
Zszldszben ll a kert.
rlhet az nnepelt.
Dorka mack tudja csak
Felfjni a lufikat.”
Az okos szl persze tudja, hogy ezt nem rdemes felolvasni, helyette megnzegetik a gyerekkel az egybknt szp kpeket. A gond az, hogy ezekrl a nemversekrl sajnos sokan azt gondoljk, hogy versek. Mert rmel: lapul – a nyl, Dmnek – vendgek. Persze a rmkplet nem tl bonyolult: aabb. Pedig a rm nem felttel, szmos kivl gyerekvers van, rm nlkl. A msik tvkpzet: a ritmus. A nemversek ritmusa temhangslyos, gy rzsre. Ha nem jn ki, nem jn ki, mert a gyereknek gyis j. Ezzel szemben a magyar gyerekkltszetben ezernyi versformban rtak. A harmadik tvhit pedig, hogy a gyerekverseknek rthetnek kell lennik. Pedig nem felttlenl, a hangsly a dallomon, ritmuson, jtkon van.
Szilgyi kos remekmve:
„ha utctokba befut egy cet,
S van odahaza pici ecet,
Eceteljtek be egy picit,
S ciccegjtek neki: te cet! Te cet!”
A negyedik buktat, hogy a versben legyenek szp, emelkedett klti kpek. Pillangkrl, napsugrrl… s termszetesen lehetnek, de nem baj az sem, ha nincs. Lehet egyszer is, knnyen rthet, vicces – s cseppet sem emelkedett. Egyszeren j.
Legyen vgezetl knyvajnl, szintn Kovcs Eszter tollbl: Weres Bbitja, Nemes Nagy gnes Bors nnije, Knydi Sndor Zmmgje, Varr Dniel Maszat-hegye, Kukorelly Endre Samunadrgja, Tth Krisztintl A londoni mackk… s a klasszikusok: a Cini-cini muzsika, a Kicsi vagyok n, a Kc-kc gyjtemnyek.
Felhasznlt irodalom: Kibl lesz az olvas?
tletek, mdszerek szlknek, pedaggusoknak
Kiad: Animus
Gyerek.lap.hu
Gyerekknyv.lap.hu
|