A Szchenyi utcn a csapadkcsatorna nyomvonalnak helyrelltsa – aszfaltozsa – trtnik. Az tszlests als aszfaltrtegnek beptst kveten a forgalom tterelse vrhat, majd a pratlan oldalon vznyelaknk ptse kezddik. Jelzlmpa- s hrkzlsi alptmnyek kivitelezse zajlik a pratlan oldaltl a flplyig, ezen kvl kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek ksztse s jrdapts trtnik.
A Szchenyi utca s az Arany Jnos utca kztti ptsi terleten csatornapts, csobogk ptse, a kzvilgtsi oszlopok alaptestjeinek kivitelezse, valamint elektromos kbelek fektetse, hrkzlsi alptmnyek ptse zajlik.
Az Arany Jnos utcn elektromos kbeleket teleptenek.
A Simonffy utca s a Szchenyi utca kztti ptsi terleten folytatdik a csapadkcsatorna s az ivvzvezetk ptse, a hrkzlsi kbelek elhelyezse, s kavicsgyazat kszl.
A Hatvan utcn az tszegly-pts s a jrdapts folytatdik az utca pros oldaln.
A Hatvan utca s a Bajcsy-Zsilinszky utca kztti ptsi terleten betonalap-pts zajlik, valamint gphzakna fdmnek zsaluzsa.
A Bajcsy-Zsilinszky utcnak a nyugati kiskrt s a Psti utca kztti szakaszt teljesen lezrjk, itt ttestbonts, aszfaltmars, szegly-, jrda-, talap-bonts, szeglypts kezddik. (Ezen kvl – ms beruhzs keretben – a Piac utcai torkolatban dszburkolat kialaktsa trtnik.)
A Bajcsy-Zsilinszky s a Simonffy utca kztti ptsi terleten hrkzlsi kbelek teleptse, kavicsgyazat ksztse, betonalap ksztse zajlik.
A Simonffy utcn a Bajcsy-Zsilinszky utca lezrsa miatt ktirny forgalmi rendet vezetnek be, gy a jrmforgalom fenntarthatsga rdekben itt kivitelezsi munkk nem lesznek.
Gyermeke vodba kszl, de mg bizonytalan, hogy melyik nevelsi intzmnyt vlassza szmra? A dnts egyltaln nem knny feladat, szmtalan szempontot ajnlatos figyelembe venni ennek mrlegelsekor. Mik ezek? Mi segtnk!
A cikk aljn megtallja a debreceni vodk listjt.
Melyik ovit vlasszam?
Az vodavlaszts ajnlott szempontjai
Gyermeke vodba kszl, de mg bizonytalan, hogy melyik nevelsi intzmnyt vlassza szmra? A dnts egyltaln nem knny feladat, szmtalan szempontot ajnlatos figyelembe venni ennek mrlegelsekor. Mik ezek? Mi segtnk!
A j megkzelthetsg:
Elfordul, hogy nem csak egy vodt, sokkal inkbb egy bizonyos vodt vlasztannk gyermeknknek, amely sajnos nincs lakhelynk kzelben. " ...Mert ott kivl pedaggusok dolgoznak, magamnak rzem az ott alkalmazott pedaggiai mdszert, szemlletet s nagyon el tudnm kpzelni ott a kisfiamat..."
Egy gond van csak: a nagy tvolsg. Nem rt alaposan, rszletekbe menkig tgondolnunk, vajon brni fogja-e gyermeknk az 1 rs oda-, 1 rs visszautat, ha nem a lakhelynk krzetbe tartoz oviba jratjuk. t tudjuk-e gy szervezni a napirendjt, hogy este korn lefekhessen? Az elbbiek fontosak, hiszen a hajnali kels bizony megviseli a gyerekeket. s vajon mi magunk tudjuk-e hossz tvon vllalni a sok-sok utazssal, knyelmetlensggel jr tortrt?
rdemes ezeket a szempontokat alaposan tgondolni a dntsnl, hiszen ha mr beszokott gyermeknk egy j kis kzssgbe, nagyon megviselheti egy vodavlts.
Az voda programja:
Nem rt rkrdeznnk, ill. tisztban lennnk a kiszemelt voda programjval. Nagyon j, ha gyermeknk egynisgt, szemlyisgt ismerve valban testhezll, megfelel programmal br vodt tudunk vlasztani szmra.
Milyen az vnk, vodai dolgozk szemlyisge, gyermekekhez val viszonya?
Sokat elrul az vnk s gyermekek viszonyrl, hogy pl. hogyan beszlnek a csoportban a gyerekekkel, trelmesek-e velk, vgighallgatjk-e ket? Figyeljk meg, hogy a csemetk btran fordulnak-e krseikkel, krdseikkel a pedaggusok s a dajka fel? Az is nagy jelentsggel br, hogy az vnk mennyire nyitottak a mi krdseink, problmink fel, ill. kellen segtkszek-e? Az vodavezet szemlyisge sem elhanyagolhat szempont, hiszen nincs kizrva, hogy addnak majd olyan helyzetek, amikor az segtsgre, jindulatra lesznk utalva.
Milyen gyakorlat szerint vgzik az adott vodban a beszoktatst?
Vannak olyan intzmnyek, ahol rmmel veszik a szl aktv jelenltt, segtsgt, egyttmkdst a kmletes, fokozatos, szorongs-mentes vodai beszoktats rdekben. (Ez termszetesen csoportszobn kvli szli jelenltet, segtsget jelent.) Msutt inkbb a " bele a mlyvzbe-politikt" rszestik elnyben, ahol az els perctl ott kell hagyni a gyermeket. Ez utbbi gyakran sok srssal, lelki megrzkdtatssal jr egytt, mely egy rzkenyebb lelk gyermek szmra rendkvl megterhel lehet. A kellemetlen meglepetsek elkerlse rdekben errl is j elre rdekldjnk a kiszemelt vodban!
Hny csoportos az voda? Mekkora a csoportltszm?
Egy llami vodban ltalban 3-4 vodai csoport mkdik. Ha egy vodban az tlagnl kevesebb csoport mkdik, az csaldiasabb teheti a csald s az voda viszonyt, az ott uralkod lgkrt, m ennek jelentsge nem dnt.
Sokkal fontosabb szempont pl. a csoportltszm. Alacsonyabb ltszm esetn knnyebb megvalstani az egyni, differencilt bnsmdot s benssgesebb vlhatnak a trsas kapcsolatok is.
Milyen a csoportsszettel?
Vannak, akik a homogn (azonos letkor gyermekekbl ll) csoportra esksznek, mg msok a vegyes csoport mellett teszik le a voksukat. Mindegyiknek megvan a maga elnye, lssuk mik ezek:
A homogn csoportban foly nevel - fejlesztmunkt megknnyti s eredmnyesebb teszi, hogy nagyrszt azonos letkor gyermekekkel foglalkozhat a pedaggus. Ez a beszoktatst is knnyebb, rugalmasabb teszi.
A vegyes letkor gyermekek csoportjban a szocilis rzkenysg, az egymsra val odafigyels kap nagyobb hangslyt. A nagyobbak segtkszen llnak a kisebbekhez, szvesen megmutatjk nekik, mit hogyan kell csinlni, illetve segtik ket a mindennapi tevkenysgekben. A kicsik pedig szvesen tanulnak a nagyobbaktl, rmmel utnozzk ket akr jtkukban, akr ms tevkenysgek sorn. Ez lehetsget ad nekik az intenzvebb fejldsre.
Nem lehet egyrtelmen llst foglalni egyik vagy msik csoportsszettel mellett, hiszen mg egyik gyermeknek -egyni adottsgai, szemlyisge alapjn- kifejezetten a homogn csoport a megfelel, addig ms gyermek inkbb a vegyesben rzi jl magt. Mieltt dntennk, rdemes mindkt csoportsszettel elnyeirl, htrnyairl szemlyesen is meggyzdnnk egy-egy nylt nap alkalmval.
Milyen a csoport, valamint az egsz voda felszereltsge?
Gazdagabb felszereltsg mellett eredmnyesebb pedaggiai, fejlesztmunkra van lehetsg, ez azonban mg nem garancia arra, hogy mindez meg is fog valsulni. Sokkal dntbb szerepe van a pedaggusnak, hiszen egy szegnyes eszkztr, felszereltsg vodban is csodt tehet egy-egy kellen motivlt, rtermett vn.
Milyen a csoportszoba, ill. az voda dekorcija?
Az elbbiek is rulkodhatnak az vodban, a csoportban foly munkrl, gyermekkzpontsgrl.
Milyen az voda kertje?
Az udvaron szemrevtelezhetjk, hogy mekkora lehetsg van a szabad mozgsra, fvestett-e, kellen biztonsgosak-e a kinti jtkok?
"A nk elleni erszak brmely olyan, a nket nemk miatt r erszakos tett, mely testi, szexulis vagy lelki srlst okoz vagy okozhat nknek, belertve az effajta tettekkel val fenyegetst, valamint a knyszertst s a szabadsgtl val nknyes megfosztst, trtnjen az a kzletben vagy a magnszfrban.
Belertend, de nem korltozand a testi, szexulis s lelki erszakra, melyet az ldozat a csaldon bell szenved el, ide rtve a bntalmazst, a lnygyermekkel val szexulis visszalst, [...] a hzassgon belli nemi erszakot [...]" Tovbb…
Hopp Juliska, hopp Mariska,
Sej gyere vlem egy pr tncba,
Sej gyere vlem egy pr tncba.
gy kell jrni, gy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni,
Sri, Kati tudja, hogy kell jrni.
Fogd a kontyot, hogy ne lgjon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon,
Sej, hogy a hajt ki ne hulljon.
Papk, mamk, dvzlnk,
Szeret szvvel kszntnk.
Elmondjuk mi most nktek,
Mivel tltttk az vet.
Verset mondunk, nekelnk,
Ti meg tapsoljatok neknk!
Egyetek,vegyetek,
Hadd njn a begyetek!
Szervusz, szervusz nyuszi pajts,
n vagyok a rka.
Mit kszngetsz, hisz mi ketten sose voltunk jban!
h, pedig n gy szeretlek, mint medve a mzet,
Ha lehetne nyuszi pajts, rgtn megennlek.
Tudom, tudom, de gy hiszem, felkopik az llad,
Elszaladok, utol nem rsz, frgbb vagyok nlad.
Mese-mese mtka,
Csillagos madrka,
Ing-bing rzsa,
Te vagy a fogcska!
Glya viszi a fit,
Utolri az anyjt.
Gyere, Gyuri, a trdemre,
Lovagoljunk Debrecenbe,
Vesznk ottan vsrfit,
Szpen szl kis muzsikt.
Fecskt ltok,
Szeplt hnyok,
Selymet gombolytok.
Volt egyszer egy kemence,
Belebjt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence.
Rnzett a mamja,
Nem ismert a fira.
Becsukta a kemenct,
Jl elverte kis Benct.
Htamon a zskom,
Zskomban a mkom,
Mkomban a rkom,
Kirgta a zskom,
Kiesett a rkom,
Kihullott a mkom.
Aki sznja krom,
Fogja meg a rkom,
Szedje fel a mkom!
Nemes Nagy gnes: Hny ujja van?
t ujja van a gesztenyefa-levlnek,
t ujja van, mint a gyerek keznek.
t ujja van, nem mind olyan,
a legtbbjnek ht ujja van.
t ujja, ht ujja,
hozz mg a htulja!
"Soha ne vitatkozz iditkkal! Lesllyedsz az szintjkre s legyznek a rutinjukkal."
/Woody Allen/
"Az a baj a vilggal, hogy a hlyk mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak ktelyekkel."
Bertrand Russel
"Ha anya vagy, sohasem maradsz igazn egyedl a gondolataidban. Egy anya mindig ktszer gondolkodik: egyszer nmagrt, msodszor a gyermekrt."
/Sophia Loren/
"Vajon volt-e dmnak kldke?"
/Jacques Dutronc/
"A vilgon a legtbb bajt a tlsgosan tevkeny emberek okozzk. Mennyivel boldogabbak lennnk, ha a politikusok s a tudsok egy kicsit lustbbak lennnek!"
/Evelyn Waugh
"Aki megl egy embert, az gyilkos.
Aki megl egymilli embert, az hdt.
Aki megl mindenkit, az isten."
Itt a megfzsos-influenzs idszak. Lpten-nyomon khg, tsszg emberekkel futunk ssze. Akaratukon kvl is megfertzhetnek minket. Mi a teend, ha a megfzs els jeleit szleljk magunkon? Ne ijedjnk meg! Tovbb >>
Fedezd fel az igazi forr csoki hangulatot! 2008.11.11. 18:05
Tudtad, hogy a forr csokoldt mr az aztkok is ismertk, s az istenek italnak neveztk? Ezt a finomsgot a Dr. Oetker Choco-Chocnak nevezte el, s praktikus kiszerelsben eljuttatja hozzd is, hogy legyen mivel felmelegteni bartaiddal a hideg htkznapokat. Tovbb >>