A Széchenyi utcán a csapadékcsatorna nyomvonalának helyreállítása – aszfaltozása – történik. Az útszélesítés alsó aszfaltrétegének beépítését követően a forgalom átterelése várható, majd a páratlan oldalon víznyelőaknák építése kezdődik. Jelzőlámpa- és hírközlési alépítmények kivitelezése zajlik a páratlan oldaltól a félpályáig, ezen kívül közvilágítási oszlopok alaptestjeinek készítése és járdaépítés történik.
A Széchenyi utca és az Arany János utca közötti építési területen csatornaépítés, csobogók építése, a közvilágítási oszlopok alaptestjeinek kivitelezése, valamint elektromos kábelek fektetése, hírközlési alépítmények építése zajlik.
Az Arany János utcán elektromos kábeleket telepítenek.
A Simonffy utca és a Széchenyi utca közötti építési területen folytatódik a csapadékcsatorna és az ivóvízvezeték építése, a hírközlési kábelek elhelyezése, s kavicságyazat készül.
A Hatvan utcán az útszegély-építés és a járdaépítés folytatódik az utca páros oldalán.
A Hatvan utca és a Bajcsy-Zsilinszky utca közötti építési területen betonalap-építés zajlik, valamint gépházakna födémének zsaluzása.
A Bajcsy-Zsilinszky utcának a nyugati kiskörút és a Pásti utca közötti szakaszát teljesen lezárják, itt úttestbontás, aszfaltmarás, szegély-, járda-, útalap-bontás, szegélyépítés kezdődik. (Ezen kívül – más beruházás keretében – a Piac utcai torkolatban díszburkolat kialakítása történik.)
A Bajcsy-Zsilinszky és a Simonffy utca közötti építési területen hírközlési kábelek telepítése, kavicságyazat készítése, betonalap készítése zajlik.
A Simonffy utcán a Bajcsy-Zsilinszky utca lezárása miatt kétirányú forgalmi rendet vezetnek be, így a járműforgalom fenntarthatósága érdekében itt kivitelezési munkák nem lesznek.
Gyermeke óvodába készül, de még bizonytalan, hogy melyik nevelési intézményt válassza számára? A döntés egyáltalán nem könnyű feladat, számtalan szempontot ajánlatos figyelembe venni ennek mérlegelésekor. Mik ezek? Mi segítünk!
A cikk alján megtalálja a debreceni óvodák listáját.
Melyik ovit válasszam?
Az óvodaválasztás ajánlott szempontjai
Gyermeke óvodába készül, de még bizonytalan, hogy melyik nevelési intézményt válassza számára? A döntés egyáltalán nem könnyű feladat, számtalan szempontot ajánlatos figyelembe venni ennek mérlegelésekor. Mik ezek? Mi segítünk!
A jó megközelíthetőség:
Előfordul, hogy nem csak egy óvodát, sokkal inkább egy bizonyos óvodát választanánk gyermekünknek, amely sajnos nincs lakóhelyünk közelében. " ...Mert ott kiváló pedagógusok dolgoznak, magaménak érzem az ott alkalmazott pedagógiai módszert, szemléletet és nagyon el tudnám képzelni ott a kisfiamat..."
Egy gond van csak: a nagy távolság. Nem árt alaposan, részletekbe menőkig átgondolnunk, vajon bírni fogja-e gyermekünk az 1 órás oda-, 1 órás visszautat, ha nem a lakóhelyünk körzetébe tartozó oviba járatjuk. Át tudjuk-e úgy szervezni a napirendjét, hogy este korán lefekhessen? Az előbbiek fontosak, hiszen a hajnali kelés bizony megviseli a gyerekeket. És vajon mi magunk tudjuk-e hosszú távon vállalni a sok-sok utazással, kényelmetlenséggel járó tortúrát?
Érdemes ezeket a szempontokat alaposan átgondolni a döntésnél, hiszen ha már beszokott gyermekünk egy jó kis közösségbe, nagyon megviselheti egy óvodaváltás.
Az óvoda programja:
Nem árt rákérdeznünk, ill. tisztában lennünk a kiszemelt óvoda programjával. Nagyon jó, ha gyermekünk egyéniségét, személyiségét ismerve valóban testhezálló, megfelelő programmal bíró óvodát tudunk választani számára.
Milyen az óvónők, óvodai dolgozók személyisége, gyermekekhez való viszonya?
Sokat elárul az óvónők és gyermekek viszonyáról, hogy pl. hogyan beszélnek a csoportban a gyerekekkel, türelmesek-e velük, végighallgatják-e őket? Figyeljük meg, hogy a csemeték bátran fordulnak-e kéréseikkel, kérdéseikkel a pedagógusok és a dajka felé? Az is nagy jelentőséggel bír, hogy az óvónők mennyire nyitottak a mi kérdéseink, problémáink felé, ill. kellően segítőkészek-e? Az óvodavezető személyisége sem elhanyagolható szempont, hiszen nincs kizárva, hogy adódnak majd olyan helyzetek, amikor az ő segítségére, jóindulatára leszünk utalva.
Milyen gyakorlat szerint végzik az adott óvodában a beszoktatást?
Vannak olyan intézmények, ahol örömmel veszik a szülő aktív jelenlétét, segítségét, együttműködését a kíméletes, fokozatos, szorongás-mentes óvodai beszoktatás érdekében. (Ez természetesen csoportszobán kívüli szülői jelenlétet, segítséget jelent.) Másutt inkább a " bele a mélyvízbe-politikát" részesítik előnyben, ahol az első perctől ott kell hagyni a gyermeket. Ez utóbbi gyakran sok sírással, lelki megrázkódtatással jár együtt, mely egy érzékenyebb lelkű gyermek számára rendkívül megterhelő lehet. A kellemetlen meglepetések elkerülése érdekében erről is jó előre érdeklődjünk a kiszemelt óvodában!
Hány csoportos az óvoda? Mekkora a csoportlétszám?
Egy állami óvodában általában 3-4 óvodai csoport működik. Ha egy óvodában az átlagnál kevesebb csoport működik, az családiasabbá teheti a család és az óvoda viszonyát, az ott uralkodó légkört, ám ennek jelentősége nem döntő.
Sokkal fontosabb szempont pl. a csoportlétszám. Alacsonyabb létszám esetén könnyebb megvalósítani az egyéni, differenciált bánásmódot s bensőségesebbé válhatnak a társas kapcsolatok is.
Milyen a csoportösszetétel?
Vannak, akik a homogén (azonos életkorú gyermekekből álló) csoportra esküsznek, míg mások a vegyes csoport mellett teszik le a voksukat. Mindegyiknek megvan a maga előnye, lássuk mik ezek:
A homogén csoportban folyó nevelő - fejlesztőmunkát megkönnyíti és eredményesebbé teszi, hogy nagyrészt azonos életkorú gyermekekkel foglalkozhat a pedagógus. Ez a beszoktatást is könnyebbé, rugalmasabbá teszi.
A vegyes életkorú gyermekek csoportjában a szociális érzékenység, az egymásra való odafigyelés kap nagyobb hangsúlyt. A nagyobbak segítőkészen állnak a kisebbekhez, szívesen megmutatják nekik, mit hogyan kell csinálni, illetve segítik őket a mindennapi tevékenységekben. A kicsik pedig szívesen tanulnak a nagyobbaktól, örömmel utánozzák őket akár játékukban, akár más tevékenységek során. Ez lehetőséget ad nekik az intenzívebb fejlődésre.
Nem lehet egyértelműen állást foglalni egyik vagy másik csoportösszetétel mellett, hiszen míg egyik gyermeknek -egyéni adottságai, személyisége alapján- kifejezetten a homogén csoport a megfelelő, addig más gyermek inkább a vegyesben érzi jól magát. Mielőtt döntenénk, érdemes mindkét csoportösszetétel előnyeiről, hátrányairól személyesen is meggyőződnünk egy-egy nyílt nap alkalmával.
Milyen a csoport, valamint az egész óvoda felszereltsége?
Gazdagabb felszereltség mellett eredményesebb pedagógiai, fejlesztőmunkára van lehetőség, ez azonban még nem garancia arra, hogy mindez meg is fog valósulni. Sokkal döntőbb szerepe van a pedagógusnak, hiszen egy szegényes eszköztárú, felszereltségű óvodában is csodát tehet egy-egy kellően motivált, rátermett óvónő.
Milyen a csoportszoba, ill. az óvoda dekorációja?
Az előbbiek is árulkodhatnak az óvodában, a csoportban folyó munkáról, gyermekközpontúságról.
Milyen az óvoda kertje?
Az udvaron szemrevételezhetjük, hogy mekkora lehetőség van a szabad mozgásra, füvesített-e, kellően biztonságosak-e a kinti játékok?
"A nők elleni erőszak bármely olyan, a nőket nemük miatt érő erőszakos tett, mely testi, szexuális vagy lelki sérülést okoz vagy okozhat nőknek, beleértve az effajta tettekkel való fenyegetést, valamint a kényszerítést és a szabadságtól való önkényes megfosztást, történjen az a közéletben vagy a magánszférában.
Beleértendő, de nem korlátozandó a testi, szexuális és lelki erőszakra, melyet az áldozat a családon belül szenved el, ide értve a bántalmazást, a lánygyermekkel való szexuális visszaélést, [...] a házasságon belüli nemi erőszakot [...]" Tovább…
(Deklaráció a Nők Elleni Erőszak Megszüntetéséről, 1993)
Hopp Juliska, hopp Mariska,
Sej gyere vélem egy pár táncba,
Sej gyere vélem egy pár táncba.
Így kell járni, úgy kell járni,
Sári, Kati tudja, hogy kell járni,
Sári, Kati tudja, hogy kell járni.
Fogd a kontyot, hogy ne lógjon,
Sej, hogy a hajtű ki ne hulljon,
Sej, hogy a hajtű ki ne hulljon.
Papák, mamák, üdvözlünk,
Szerető szívvel köszöntünk.
Elmondjuk mi most néktek,
Mivel töltöttük az évet.
Verset mondunk, énekelünk,
Ti meg tapsoljatok nekünk!
Egyetek,vegyetek,
Hadd nőjön a begyetek!
Szervusz, szervusz nyuszi pajtás,
én vagyok a róka.
Mit köszöngetsz, hisz mi ketten sose voltunk jóban!
Óh, pedig én úgy szeretlek, mint medve a mézet,
Ha lehetne nyuszi pajtás, rögtön megennélek.
Tudom, tudom, de úgy hiszem, felkopik az állad,
Elszaladok, utol nem érsz, fürgébb vagyok nálad.
Mese-mese mátka,
Csillagos madárka,
Ingó-bingó rózsa,
Te vagy a fogócska!
Gólya viszi a fiát,
Utoléri az anyját.
Gyere, Gyuri, a térdemre,
Lovagoljunk Debrecenbe,
Veszünk ottan vásárfiát,
Szépen szóló kis muzsikát.
Volt egyszer egy kemence,
Belebújt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence.
Ránézett a mamája,
Nem ismert a fiára.
Becsukta a kemencét,
Jól elverte kis Bencét.
Hátamon a zsákom,
Zsákomban a mákom,
Mákomban a rákom,
Kirágta a zsákom,
Kiesett a rákom,
Kihullott a mákom.
Aki szánja károm,
Fogja meg a rákom,
Szedje fel a mákom!
Nemes Nagy Ágnes: Hány ujja van?
Öt ujja van a gesztenyefa-levélnek,
öt ujja van, mint a gyerek kezének.
öt ujja van, nem mind olyan,
a legtöbbjének hét ujja van.
Öt ujja, hét ujja,
hozzá még a hátulja!
"Soha ne vitatkozz idiótákkal! Lesüllyedsz az ő szintjükre és legyőznek a rutinjukkal."
/Woody Allen/
"Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel."
Bertrand Russel
"Ha anya vagy, sohasem maradsz igazán egyedül a gondolataidban. Egy anya mindig kétszer gondolkodik: egyszer önmagáért, másodszor a gyermekéért."
/Sophia Loren/
"Vajon volt-e Ádámnak köldöke?"
/Jacques Dutronc/
"A világon a legtöbb bajt a túlságosan tevékeny emberek okozzák. Mennyivel boldogabbak lennénk, ha a politikusok és a tudósok egy kicsit lustábbak lennének!"
/Evelyn Waugh
"Aki megöl egy embert, az gyilkos.
Aki megöl egymillió embert, az hódító.
Aki megöl mindenkit, az isten."
Mielőtt még orvoshoz rohangálnál... 2008.11.11. 16:59
Itt a megfázásos-influenzás időszak. Lépten-nyomon köhögő, tüsszögő emberekkel futunk össze. Akaratukon kívül is megfertőzhetnek minket. Mi a teendő, ha a megfázás első jeleit észleljük magunkon? Ne ijedjünk meg! Tovább >>
Fedezd fel az igazi forró csoki hangulatot! 2008.11.11. 18:05
Tudtad, hogy a forró csokoládét már az aztékok is ismerték, és az istenek italának nevezték? Ezt a finomságot a Dr. Oetker Choco-Chocónak nevezte el, és praktikus kiszerelésben eljuttatja hozzád is, hogy legyen mivel felmelegíteni barátaiddal a hideg hétköznapokat. Tovább >>