A Széchenyi utcán a csapadékcsatorna nyomvonalának helyreállítása – aszfaltozása – történik. Az útszélesítés alsó aszfaltrétegének beépítését követően a forgalom átterelése várható, majd a páratlan oldalon víznyelőaknák építése kezdődik. Jelzőlámpa- és hírközlési alépítmények kivitelezése zajlik a páratlan oldaltól a félpályáig, ezen kívül közvilágítási oszlopok alaptestjeinek készítése és járdaépítés történik.
A Széchenyi utca és az Arany János utca közötti építési területen csatornaépítés, csobogók építése, a közvilágítási oszlopok alaptestjeinek kivitelezése, valamint elektromos kábelek fektetése, hírközlési alépítmények építése zajlik.
Az Arany János utcán elektromos kábeleket telepítenek.
A Simonffy utca és a Széchenyi utca közötti építési területen folytatódik a csapadékcsatorna és az ivóvízvezeték építése, a hírközlési kábelek elhelyezése, s kavicságyazat készül.
A Hatvan utcán az útszegély-építés és a járdaépítés folytatódik az utca páros oldalán.
A Hatvan utca és a Bajcsy-Zsilinszky utca közötti építési területen betonalap-építés zajlik, valamint gépházakna födémének zsaluzása.
A Bajcsy-Zsilinszky utcának a nyugati kiskörút és a Pásti utca közötti szakaszát teljesen lezárják, itt úttestbontás, aszfaltmarás, szegély-, járda-, útalap-bontás, szegélyépítés kezdődik. (Ezen kívül – más beruházás keretében – a Piac utcai torkolatban díszburkolat kialakítása történik.)
A Bajcsy-Zsilinszky és a Simonffy utca közötti építési területen hírközlési kábelek telepítése, kavicságyazat készítése, betonalap készítése zajlik.
A Simonffy utcán a Bajcsy-Zsilinszky utca lezárása miatt kétirányú forgalmi rendet vezetnek be, így a járműforgalom fenntarthatósága érdekében itt kivitelezési munkák nem lesznek.
Hasznosságok : Hitelminősítők: honnan ez a nagy hatalom?
Hitelminősítők: honnan ez a nagy hatalom?
2012.01.07. 15:35
1873-ban John Moody még öt éves sem volt, H. W. Poor a húszas éveiben járt, míg John Knowles Fitch születésére még 7 évet várnunk kell. Luther Lee Blake pedig csak 1906-ban alapítja majd meg Standard Statistics Bureau nevű cégét. Ezeket az embereket egy dolog köti össze: az első nagy kapitalista válság története. A globalizálódó világ támpontokat keresett az első nagy összeomlás után.
1873-ban John Moody még öt éves sem volt, H. W. Poor a húszas éveiben járt, míg John Knowles Fitch születésére még 7 évet várnunk kell. Luther Lee Blake pedig csak 1906-ban alapítja majd meg Standard Statistics Bureau nevű cégét. Ezeket az embereket egy dolog köti össze: az első nagy kapitalista válság története. A globalizálódó világ támpontokat keresett az első nagy összeomlás után.
A kapitalista világ első globális válsága
Szeptember elején még semmi nem utalt rá, hogy olyan bankcsődök következhetnek be hamarosan, amelyekre addig nem volt példa. Nem, most nem 2008-ről beszélünk, hanem 1873-ról és a kor Lehman Brotherséről, a Jay Cook & Companyról, mely kulcsfontosságú szerepet játszott négy fiatal életében - hogy kik ők? John Moody, Henry William Poor, John Fitch és Luther Lee Blake.
Van két nagy különbség napjaink és a másfél évszázaddal ezelőtt történtek között. Míg 2008-ban egy jelzálogpiaci lufi kidurranása robbantotta ki a válságot (szeptember 15-én csődbe ment a Lehman), addig 1873-ban a vasúti infrastruktúra fejlesztésében érdekelt Jay Cook & Company befektetési bankház fújta az utolsókat a piaci hitellufiba, méghozzá vállalati kötvényeivel. A másik nagy különbség, hogy míg akkor nem léteztek hitelminősítő intézetek, ma már igen - mostanság nem is nagyon kedveli őket senki...
1873-ban John Moody még öt éves sem volt, H. W. Poor a húszas éveiben járt, míg John Knowles Fitch születésére még 7 évet várnunk kell. Luther Lee Blake pedig csak 1906-ban alapítja majd meg Standard Statistics Bureau nevű cégét. Ezeket az embereket egy dolog köti össze: az első nagy kapitalista válság története.
A bombaüzlethez forrás kellett
Az észak-amerikai vasúti beruházások az 1800-as évek végére a világ legjövedelmezőbb befektetésének tűntek. A Northern Pacific Railway a maga idejében igazi óriásprojekt volt, a vonal a kanadai-amerikai határ mellett az óceánt és a Nagy-tavakat köti össze, a második leghosszabb transzkontinentális vasútvonal az Államokban. Építését 1870-ben kezdték - és már a tervezés szakaszában látszott, hogy hatalmas összegeket emészthet fel a vállalkozás.
John Moody - kitalálta a "tripla A"-t
Ebben látta meg az üzletet a Jay Cook & Company, amely 100 milliárd dolláros kötvénycsomagot dobott a piacra - így próbálta meg előteremteni a vasútépítés anyagi hátterét. Ez az összeg ma, amikor a válságban a különböző országoknak nyújtott mentőcsomagok kapcsán ennél jóval nagyobb számokat is hallunk, nem tűnik soknak - de ne feledjük, 1873-at írunk.
Hitelminősítők híján a korabeli sajtó próbálta meg felhívni a figyelmet az üzleti kockázatokra, az ügylet körül pedig egyre csak szaporodtak a kételyek. A sikeres kibocsátást szinte ellehetetlenítette Ulysses S. Grant elnök restriktív gazdaságpolitikája és az időközben Európában kitört válság, melyet csak tetéztek a francia-porosz harcok. A kibocsátás így nem keltette fel a befektetők érdeklődését, a kötvények majd 75%-át így a Jay Cook & Company maga vásárolta fel. Ez vezetett végül ahhoz, hogy pár nap múlva bedőljön az egész cég. A befektetési bank csődje olyan láncreakciót indított, amire addig nem volt példa - ezt a fiatal Henry Poor már a Wall Street egyre idegesebb forgatagában tapasztalhatta meg. Több bank csődbe ment, az árfolyamok zuhanni kezdtek - a történelemben először a New York-i tőzsde bezárt, méghozzá 10 napra.
"Miért pont mi, miért nem Európa?"
Az 1873-as válsággal sok párhuzamot vonnak manapság - a krízis ugyan Európából indult, de alapja a féktelen hitelezés volt. Jelzáloghitelt nem volt nehéz szerezni, még el sem készült épületek után is adtak pénzt a bankok, de a gazdasági alapok hiányoztak - a hitelezés gyorsabban bővült, mint ahogy a gazdaság. Az európai kereskedelem ráadásul új versenytárssal találta magát szemben: az Egyesült Államokkal. Ez volt az első globális válság, mely 6 évig tartott és bebizonyította, hogy a folyamatos növekedésbe vetett hit csupán illúzió.
Az Egyesült Államokban közel 5000 cég jelentett csődöt, 39 ezer kilométernyi vasúti fejlesztés lógott a levegőben. A válság az USA-ban sokkal súlyosabb volt, mint az öreg kontinensen. Az amerikai mindenek előtt azt a kérdést tették fel maguknak: miért mi, és miért nem Európa?
Richard E. Sylla gazdaságkutató szerint elsősorban azért Amerikát sújtotta a krízis, mert Európában nem kötvények jelentették a finanszírozási hátteret, hanem banki kölcsönök. Az Egyesült Államokban ráadásul sokkal nagyobb, kontinentális projektek is indultak, ellentétben az akkor jobban szétszabdalt Európával - ezeknek a finanszírozási igénye sokkal nagyobb volt. A nagy beruházásokat magáncégek végezték, nem pedig az állam, így a vasúti építkezéseket. Ezek a cégek nem a központi költségvetési forrásokból teremtettek alapot a beruházásokhoz, hanem a piacokról. 1850-től kezdve a vasútépítésben érdekelt vállalatok egyre nagyobbak lettek, már nem tudták pénzügyi igényeiket kielégíteni a belföldi piacokról - tőkét kellett volna bevonniuk a gyermekcipőben járó globális piacról. A nemzetközi vasúti kötvények kibocsátása többször is felmerült.
Színre lépnek a hitelminősítők
A kezdetek...
Nem csoda, hogy így került terítékre olyan intézetek felállításának igénye, akik a hasonló kötvénykibocsátók kapacitásait felmérik és jelzik a piacnak, hogy azok képesek lesznek-e vállalni a szerződésben foglalt feltételeket.
Hasonló regiszterek már készültek. A válságban felértékelődött az a munka, amit Henry Varnum Poor és fia, Henry William Poor végzett: 1868-ban adták ki első évkönyvüket, melyben a vasúti társaságokat gyűjtötték össze a legfontosabb gazdálkodási adatokkal: mekkora nyereséget értek el ezek a cégek, milyen kötelezettségeket vállaltak. A piaci szereplők így tudakozódhattak versenytársaikról és szerződéses partnereikkel. A Poor-család évente publikálta ez után könyveit, 1919-ben pedig létrehozták a Poor Publishing céget, mely az évkönyvek kiadásával foglalkozott. Innen már csak egy lépés volt, hogy 3 év múlva nekikezdjenek a kötvények minősítésének.
John Moody híres találmánya
Nem sokat kell rá várni, hogy a John Moody & Company is elkezdje kiadni tanulmányait a nagy vasúti társaságokról, 1909-ben adják ki a Moody's Analyses of Railroad Investments c. könyvet. Ezután nem sokkal John Moody kitalálja a híres "tripla A" osztályzatot. Az 1909-es tanulmány mérföldkő volt a vállalatok minősítésében, Moody elemzéseket fűzött a gazdasági adatokhoz, hasonlóan ahhoz, ahogy ma készítenek analíziseket a nagy hitelminősítők.
Luther Lee Blake neve kevésbé ismert ma már, mint írtuk, ő alapította meg a Standard Statistics Bureau-t, mely ipari vállalatok minősítésével foglalkozott, 1923-ban azonban új terepre lépve már az önkormányzatok gazdálkodását is osztályozta. Ez a cég fonódik össze később a Poor-család vállalatával, a világ egyik legnagyobb hitelminősítőjének neve is utal a két anyacégre: Standard&Poor's.
John Fitch
Legvégül John Knowles Fitch 1913-ban megalapítja a Fitch Publishing nevű cégét, mely sokat vesz át az elődöktől, így skálája a "AAA"-tól a "D" kategóriáig terjed - ehhez hasonló skálázást kezd később alkalmazni Poor is a nagy úttörő, John Moody nyomán.
A hitelminősítők sokszor tettek nagy szolgálatot az egyre jobban kiterebélyesedő és bonyolultabb globális pénzvilágnak, de munkásságukat egyre több kritika is érte. Jól jellemzi szerepük megváltozását Thomas Friedman Pulitzer-díjas közgazdász-újságíró néhány, 1996-ban lejegyzett sora: "Két szuperhatalom van a világon, az Egyesült Államok és a Moody's. Az egyik bombákkal, a másik az államkötvények leminősítésével képes tönkre tenni egy országot. Sokszor nem világos, melyik kezében van nagyobb hatalom".
Itt vagyunk!
"A nők elleni erőszak bármely olyan, a nőket nemük miatt érő erőszakos tett, mely testi, szexuális vagy lelki sérülést okoz vagy okozhat nőknek, beleértve az effajta tettekkel való fenyegetést, valamint a kényszerítést és a szabadságtól való önkényes megfosztást, történjen az a közéletben vagy a magánszférában.
Beleértendő, de nem korlátozandó a testi, szexuális és lelki erőszakra, melyet az áldozat a családon belül szenved el, ide értve a bántalmazást, a lánygyermekkel való szexuális visszaélést, [...] a házasságon belüli nemi erőszakot [...]" Tovább…
(Deklaráció a Nők Elleni Erőszak Megszüntetéséről, 1993)
Hopp Juliska, hopp Mariska,
Sej gyere vélem egy pár táncba,
Sej gyere vélem egy pár táncba.
Így kell járni, úgy kell járni,
Sári, Kati tudja, hogy kell járni,
Sári, Kati tudja, hogy kell járni.
Fogd a kontyot, hogy ne lógjon,
Sej, hogy a hajtű ki ne hulljon,
Sej, hogy a hajtű ki ne hulljon.
Papák, mamák, üdvözlünk,
Szerető szívvel köszöntünk.
Elmondjuk mi most néktek,
Mivel töltöttük az évet.
Verset mondunk, énekelünk,
Ti meg tapsoljatok nekünk!
Egyetek,vegyetek,
Hadd nőjön a begyetek!
Szervusz, szervusz nyuszi pajtás,
én vagyok a róka.
Mit köszöngetsz, hisz mi ketten sose voltunk jóban!
Óh, pedig én úgy szeretlek, mint medve a mézet,
Ha lehetne nyuszi pajtás, rögtön megennélek.
Tudom, tudom, de úgy hiszem, felkopik az állad,
Elszaladok, utol nem érsz, fürgébb vagyok nálad.
Mese-mese mátka,
Csillagos madárka,
Ingó-bingó rózsa,
Te vagy a fogócska!
Gólya viszi a fiát,
Utoléri az anyját.
Gyere, Gyuri, a térdemre,
Lovagoljunk Debrecenbe,
Veszünk ottan vásárfiát,
Szépen szóló kis muzsikát.
Volt egyszer egy kemence,
Belebújt a kis Bence.
Kormos volt a kemence,
Fekete lett kis Bence.
Ránézett a mamája,
Nem ismert a fiára.
Becsukta a kemencét,
Jól elverte kis Bencét.
Hátamon a zsákom,
Zsákomban a mákom,
Mákomban a rákom,
Kirágta a zsákom,
Kiesett a rákom,
Kihullott a mákom.
Aki szánja károm,
Fogja meg a rákom,
Szedje fel a mákom!
Nemes Nagy Ágnes: Hány ujja van?
Öt ujja van a gesztenyefa-levélnek,
öt ujja van, mint a gyerek kezének.
öt ujja van, nem mind olyan,
a legtöbbjének hét ujja van.
Öt ujja, hét ujja,
hozzá még a hátulja!
"Soha ne vitatkozz idiótákkal! Lesüllyedsz az ő szintjükre és legyőznek a rutinjukkal."
/Woody Allen/
"Az a baj a világgal, hogy a hülyék mindenben holtbiztosak, az okosak meg tele vannak kételyekkel."
Bertrand Russel
"Ha anya vagy, sohasem maradsz igazán egyedül a gondolataidban. Egy anya mindig kétszer gondolkodik: egyszer önmagáért, másodszor a gyermekéért."
/Sophia Loren/
"Vajon volt-e Ádámnak köldöke?"
/Jacques Dutronc/
"A világon a legtöbb bajt a túlságosan tevékeny emberek okozzák. Mennyivel boldogabbak lennénk, ha a politikusok és a tudósok egy kicsit lustábbak lennének!"
/Evelyn Waugh
"Aki megöl egy embert, az gyilkos.
Aki megöl egymillió embert, az hódító.
Aki megöl mindenkit, az isten."
Mielőtt még orvoshoz rohangálnál... 2008.11.11. 16:59
Itt a megfázásos-influenzás időszak. Lépten-nyomon köhögő, tüsszögő emberekkel futunk össze. Akaratukon kívül is megfertőzhetnek minket. Mi a teendő, ha a megfázás első jeleit észleljük magunkon? Ne ijedjünk meg! Tovább >>
Fedezd fel az igazi forró csoki hangulatot! 2008.11.11. 18:05
Tudtad, hogy a forró csokoládét már az aztékok is ismerték, és az istenek italának nevezték? Ezt a finomságot a Dr. Oetker Choco-Chocónak nevezte el, és praktikus kiszerelésben eljuttatja hozzád is, hogy legyen mivel felmelegíteni barátaiddal a hideg hétköznapokat. Tovább >>